Тема: Біологічні
основи поведінки людини.
І – варіант
І рівень
(3 б.)
Виконайте тестові завдання:
-
Функцією кори великого мозку та підкіркових ядер є: а) безумовнорефлекторна діяльність; б) умовнорефлекторна діяльність; в) вища нервова діяльність; г)нижча нервова діяльність.
-
Вчення про вищу нервову діяльність розробив: а) Рене Декарт; б) І.П. Павлов; в) І.М. Сєченов.
-
Безумовний рефлекс, що з’являється у новонародженої дитини в перші хвилини після народження: а) захисний; б) орієнтувальний; в) піклування про потомство; г)дихальний.
-
Рефлекси, що здійснюються за певних умов навколишнього середовища та мають тимчасовий характер: а) безумовні; б) умовні; в) умовні та безумовні.
-
Протилежний іррадіації процес – це: а) індукція; б) збудження; в) концентрація; г)гальмування.
ІІ рівень
(3 б.)
Випишіть номери правильних тверджень:
-
До природжених рефлексів належать безумовні рефлекси.
-
Набуті рефлекси – безумовні.
-
Дихальні рефлекси належать до умовних рефлексів.
-
Харчові рефлекси належать до умовних рефлексів.
-
Гальмування умовних рефлексів має захисне значення для організму людини.
-
Мова і мислення – найхарактерніші форми вищої нервової діяльності людини.
-
Умовні рефлекси дають змогу людині пристосуватися до змін зовнішнього середовища.
-
Безумовний подразник передує умовному.
-
Головну роль в утворенні тимчасових зв’язків грає кора .
-
Подразник, який визиває умовний рефлекс – умовний.
ІІІ рівень (3 б.)
Заповніть таблицю «Безумовні рефлекси
головного мозку»
Відділ мозку
|
Рефлекс
|
Подразник
|
Відповідь
організму
|
Довгастий
мозок
|
|||
Середній
мозок
|
|||
Проміжний
мозок
|
ІV
рівень (3 б.)
У вовчат на вовчицю виробився рефлекс.
Поясніть, який це рефлекс (вид, форма).
Як загальмувати його в умовах неволі?
Тема: Біологічні
основи поведінки людини.
ІІ – варіант
І рівень (3 б.)
Виконайте тестові завдання:
-
Безумовні рефлекси є: а) видовими; б) індивідуальними.
-
Гальмування, яке розвивається в нервових клітинах у момент дії подразника є: а)вегетативним; б) запізнювальним; в) зовнішнім; г) внутрішнім.
-
Інстинкт – це сукупність: а) безумовних і умовних рефлексів; б) безумовних рефлексів; в) навичок.
-
В основі діяльності нервової системи лежать процеси: а) збудження; б) гальмування; в) збудження і гальмування.
-
Тип гальмування, що виробляється при поступовому збільшенні проміжку часу між дією умовного подразника та підкріпленням : а) згашувальне; б) умовне гальмо; в) диференційоване; г) запізнювальне.
-
Рефлекси, що утворюються при поєднанні умовного подразника з раніше утвореним та добре закріпленим умовним рефлексом: а) слідові; б) умовні рефлекси вищих порядків; в) імітаційні.
ІІ рівень (3 б.)
Випишіть номери правильних тверджень.
-
Вчення про вищу нервову діяльність розробляв І.М. Мечников.
-
Умовні рефлекси – індивідуальні.
-
Подразник, який викликає умовний рефлекс, називається безумовним.
-
Подразник, який викликає безумовний рефлекс, називається безумовним.
-
В основі утворення умовного рефлексу лежать тимчасові зв’язки.
-
Головну роль в утворенні тимчасових зв’язків грають органи чуття.
-
Набуті рефлекси умовні.
-
Центр рефлексу ковтання знаходиться в проміжному мозку.
-
Умовнорефлекторне підвищення секреції травних соків у години прийняття їжі пов’язане з утворенням рефлексу на час.
-
Позний рефлекс регулює проміжний мозок.
ІІІ рівень (3 б.)
Порівняйте між собою умовні та безумовні
рефлекси. Заповніть таблицю «Характерні
ознаки умовних та безумовних рефлексів».
Ознаки для
порівняння
|
Безумовні
рефлекси
|
Умовні
рефлекси
|
1.
Тип реакцій організму
(передача у спадок)
2.
Видова специфічність.
3.
Ступінь мінливості,
тривалість існування.
4.
Подразник
5.
Центри рефлексів.
6. Їх
кількість.
7.
Значення.
8. Приклад.
|
ІV
рівень (3 б.)
Чи буде збережений у собаки умовний
слиновидільний рефлекс на світло
електричної лампочки, якщо у собаки
видалена кора головного мозку. Відповідь
обґрунтуйте.
Тема: Біологічні
основи поведінки людини.
ІІІ – варіант
І рівень (3 б.)
Виконайте тестові завдання.
-
Безумовні рефлекси не є: а) вродженими; б) постійними; в) основою для утворення умовних рефлексів; г) пристосувальними.
-
Припинення або послаблення певних реакцій організму – це: а) гальмування; б)збудження.
-
Дуги безумовних рефлексів проходять через: а) спинний мозок; б) спинний мозок, стовбур головного мозку та підкіркові ядра; в) спинний мозок і кору головного мозку.
-
Проявом вищої нервової діяльності є: а) регуляція діяльності кровоносної системи; б) регуляція фізіологічних систем організму, його рухової активності; в) здійснен- ня поведінкових реакцій і психічних процесів; г) регуляція діяльності дихальної системи.
-
Тип гальмування, що розвивається в клітинах кори, коли один умовний подразник підкріплюється, а подібні до нього умовні подразники не підкріплюються називається: а) згашувальне; б) запізнювальне; в) умовне гальмо; г) диференційо- ване.
-
Виділення слини при вигляді їжі у собаки є: а) умовним рефлексом; б) безумовним рефлексом; в) інстинкт.
ІІ рівень (3 б.)
Закінчить фрази:
-
Не вимагає постійного підкріплення…………….
-
Через кору великого мозку проходять рефлекторні дуги………………
-
Втрата рефлексу при відсутності підкріплення називається……………
-
Поширення нервових процесів у корі це - ………..
-
Умовні рефлекси, при яких відповідь проявляється в діяльності внутрішніх органів називається ……..
-
Тонічні рефлекси регулює ………….. мозок.
ІІІ рівень (3 б.)
Опиши механізм гальмування умовного
рефлексу
А –
Б –
В –
Визначи, який тип гальмування зображений
на малюнку. Чому ти так вважаєш? В чому
полягає біологічне значення цього виду
гальмування?
ІV
рівень (3 б.)
Поясніть такі факти: дитині вперше
показали лимон, вона протягнула до нього
ручки, але хар-чової слиновидільної
реакції в неї не спостері- галось. У
дорослих людей лише згадка про лимон
може зумовити слиновиділення.
Тема: Біологічні
основи поведінки людини.
ІV
– варіант
І рівень (3 б.)
Виконайте тестові завдання:
-
Рефлекси, пов’язані з роботою скелетних м’язів, бувають: а) вегетативні; б) штуч-ні; в) довільні; г) соматорухові.
-
Основою вищої нервової діяльності є: а) кора півкуль великого мозку з підкіркою;
б) автономна нервова система; в) стовбурова
частина головного мозку.
3. Вперше поняття рефлекс ввів в
науку: а) І.М. Сєченов; б) І.П. Павлов; в)
Рене
Декарт; г) Гарвей.
4. До безумовних рефлексів
відносяться: а) поворот голови вбік,
звідки почули своє
ім’я; б) відсмикування руки при
уколі пальця; в) вживання їжі в певну
годину
доби; г) виділення слини при
слові «лимон».
5. Тип гальмування, що розвивається при
повторюванні умовних подразників без
підкріплення: а) згашувальне;
б) запізнювальне; в) диференційоване;
г) умовне
гальмо.
6. Які з наведених понять стосуються
безумовних рефлексів: а) звичка; б)
чихання;
в) виділення слини при вигляді їжі.
ІІ рівень (3 б.)
Закінчить фрази:
-
Підкріпленням для умовного рефлексу є……….
-
Через кору мозку не проходять рефлекторні дуги……..
-
Припинення рефлексу під дією сильного подразника називається……..
-
Явище, при якому навколо збудженої ділянки кори виникає процес гальмування називається……..
-
Умовні рефлекси, які утворюються природним шляхом називаються………
-
Складна система безумовних рефлексів це –………
ІІІ рівень (3 б.)
Розгляньте малюнок, дайте відповіді на
запитання: 1) Що зображено на малюнку?
2)Опиши процес утворення рефлексу. 3)
Який подразник на малюнку умовний?
4)Який подразник на малюнку безумовний?5)Які
умови необхідні для утворення умовних
рефлексів? 6) Чи буде відбуватися процес
гальмування рефлексу?
ІV
рівень (3 б.)
П
оясніть
з точки зору рефлекторної теорії випадки
поведінки тварини й людини.
А. Лось приходив на водопій у певне
місце. Якось там на нього напали вовки.
Лось став
ходити на водопій в інше місце.
Б. Немовля побачивши пляшечку з молоком
плямкає губами.
Немає коментарів:
Дописати коментар