четвер, 10 березня 2016 р.

План конспект уроку "Будова і функції головного мозку. Стовбур"

Тема урока: Будова і функції головного мозку. Стовбур.
Мета:
  • Познайомити учнів з будовою й функціями головного мозку. Розкрити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення.
  • Продовжити розвиток умінь і навичок спостерігати, проводити експеримент узагальнювати отримані результати.
  • Виховувати вміння спостерігати за змінами в навколишньому світі. Сприяти профілактиці травматизму, виховувати в учнів свідоме ставлення до власного здоров’я як найбільшої цінності, здійснювати антиалкогольну та антитютюнову пропаганду.
Обладнання: модель головного мозку, таблиця «Будова головного мозку», ІКТ презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
Учитель: добрий день, любі діти та поважні гості.

Всі таємниці свідомості, мозку
З давніх-давен хвилювали людей,
Наче свіча дивовижна із воску
Шлях осявали безмежжю ідей.
Воля, характер і збудження, сон
Гіпоталамус, великі півкулі,
Мозочок, міст, і нейрон, і аксон –
Все це сьогодні вивчають у школі

Здібності, розуму величина,
Мозок, дуги рефлекторної схема,
Біла та сіра речовина –
Все це центральна нервова система.

Учитель: отож, чи здогадалися ви, про що ми сьогодні будемо говорити?
Учні: Про ЦНС
Учитель:Так, правильно. Ми продовжуємо вивчення ЦНС і тема нашого уроку: «Будова й функції головного мозку. Стовбур». (слайд 2)
ІІ Актуалізація опорних знань.
Бесіда. Що вам відомо про головний мозок?
Учні:
Учитель: Що ви хотіли б дізнатися про головний мозок?
Учні:
Учитель: Усе це якраз і передбачується темою нашого уроку, а мета (слайд 3) :
  • Вивчити будову й функції головного мозку.
  • Розкрити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів, з’ясувати їхнє значення.
А зараз відкрийте зошити на сторінці 74 й запишіть дату.
Епіграфом уроку будуть слова І.П.Павлова: «Мозок є найдосконалішим і найскладнішим створінням природи».(слайд 4)
Проаналізуйте інформацію (слайд 5) :
  • Кількість крові, що протікає через 100 г маси головного мозку людини, становить 136 см3 на 1 мм, шлунка – 21 см3 на 1 мм, скелетних м’язів – 12-17 см3 на 1 мм.
  • Кожну хвилину через судини мозку протікає ¾ літра крові.
  • Мозок потребує в 15-20 разів більше кисню, ніж м'язи.
Учитель: Поясніть, чому постачання крові та кисню до головного мозку значно вище, ніж до інших органів.
Учні:
Учитель: Як і спинний, головний мозок укритий оболонками(слайд 6):
  • Твердою (зростається з окістям черепа).
  • Павутинною.
  • М'якою (прилягає до тканин мозку).
Усупереч наявності захисних оболонок, мозок може сильно постраждати. Перше місце серед черепно-мозкових травм займає струс, друге – удар мозку (слайд 7). Симптоми струсу: набряк, послаблення венозного відтоку, підвищення внутрішньочерепного тиску. При ударі відбувається ураження якоїсь частини мозку.
Підлітки полюбляють екстремальні види спорту (скейтборд, катання на роликах, велоспорт), які призводять до падінь і травм. Які висновки ми можемо зробити?
Учні: (слайд 8).
Учитель: Можна відповісти словами академіка Бехтерєва: «Голову треба зберігати, у міру навантажувати й не травмувати». Як ще ми можемо потурбуватися про наш мозок? (слайд 9)
Учні:
Учитель: Маса мозку дорослої людини коливається в межах від 1100 до 2000 г, зазвичай у жінок менша, ніж у чоловіків, що обумовлено різною вагою їхніх тіл. Середня вага складає 1450 г, це приблизно 2% від маси тіла. Клітини мозку споживають 25% енергії, що виробляються в організмі. (слайд 10, 11)
Проблемне запитання: 1. Чи існує безпосередній зв'язок між розумовими здібностями та масою головного мозку?(слайд 12)
Учитель: (слайд 13,14) Серед ссавців найбільший мозок мають кити – 7 кг, маса мозку слона – 5 кг, дельфіна афаліни – 1,73 кг. Здається, порівняння не на користь людини, але ж саме людина тримає рибку, а дельфін виконує її команди. Чому? Співвідношення чого є важливим?(слайд 15) У нас 1 г мозку керує 50 г тіла, а у кита – 4-5 кг.
Вважають, що чим більше мозок, тим розумніша людина (слайд 16). Маса мозку Тургенєва – 2012 г, Павлова – 1653 г, Менделєєва – 1571 г, А Франца – 1017 г, а мозок ідіота – 2850 г. Висловіть вашу думку.
Учні:
Учитель: Від чого залежить рівень інтелекту? (слайд 17) (виступ учня)Людський мозок – це дуже складний орган, він сприймає та оброблює великий обсяг інформації. Роздивімося його будову. (слайд 18)
Головний мозок складається з білої та сірої речовини. Сіра розміщена на периферії (кора великого мозку і мозочка), а також усередині білої речовини у вигляді скупчень нейронів – ядер. Біла речовина утворює провідні шляхи, що зв’язують відділи головного мозку між собою та зі спинним мозком.

Головний мозок
біла речовина сіра речовина

волокна провідних шляхів кора мозочка підкіркові ядра кора великого мозку

Учитель: Від головного мозку відходять 12 пар черепно-мозкових нервів, що регулюють роботу м'язів голови, шиї, внутрішніх органів, сприймають інформацію від органів чуття. (слайд 19)
(слайд 20)Головний мозок складається з п'яти відділів(передній або великі півкулі, проміжний, середній, задній, довгастий) (слайд 21), трьох частин: великого мозку, мозочка, стовбура мозку.
Учитель: Проміжний, середній, довгастий відділи і міст утворюють стовбур головного мозку (слайд 22,23).
Через стовбур головного мозку проходить сітчастий утвір (ретикулярна формація) – особливе скупчення нейронів, яке здійснює регуляцію збудливості і тонусу відділів ЦНС, процесів сну та бадьорості. (слайд 24). Наче сито просіює інформацію, що йде до кори і вирішує, яку затримати, а яку передати далі.
Познайомимось з будовою й функціями відділів головного мозку. (слайд 25)
Групове завдання: розподілити по відділам функції головного мозку, які треба вклеїти в табличку друкованого зошита на сторінці 74.
Довгастий мозок є продовженням спинного мозку. Ядра сірої речовини містяться всередині білої і є центрами дихання, кровообігу, регуляції роботи серця, травлення, а також безумовних рефлексів – чхання, кашлю, блювання, жування, ковтання. Пошкодження цих центрів призводить до смерті.
Дослід №1 Довести, що ковтальний безумовний рефлекс не може здійснюватися без подразнення кореня язика. Зробіть у швидкому темпі декілька ковтальних рухів. У вас виходять ковтальні рухи без слини? Що є подразником кореня язика? (слина) Чому не відбувається ковтальних рухів?
Учні:
Учитель: Скажіть, чому маленьким дітям не можна гратися дрібними предметами?
Учні:
Учитель: Міст лежить вище довгастого мозку й зв'язує його з середнім. (слайд 26) Через міст проходять провідні шляхи, що несуть імпульси у висхідному та низхідному напрямках. Тут знаходяться центри, пов'язані з мімікою, жувальними функціями.
Середній мозок (слайд 27,28) зв'язує міст з проміжним мозком. Складається з ніжок і чотиригорбикового тіла з первинними центрами зору та слуху. Вони забезпечують виникнення орієнтувальних рефлексів. Спробуймо познайомитися з рефлексами середнього мозку. Відкрийте підручник на сторінці 184, знайдіть відповідь на запитання: «Як проявляється орієнтувальний рефлекс?» (Учитель раптово лопає гумову кульку – учні піднімають очі. )
Учитель: Який подразник викликав вашу реакцію?
Учні:
Учитель: На який орган він подіяв?
Учні:
Учитель: Як ви відреагували на подразник?
Учні:
Учитель: Як ви вважаєте, якими подразниками викликаються орієнтувальні рефлекси?
Учні:
Учитель: Важливо, щоб він був несподіваним, при повторенні не проявляється. Ці рефлекси дають можливість швидко відреагувати на подразнення та діяти відповідно ситуації.
У ядрах ніжок є центри, що регулюють тонус м'язів, складні рухи. Середній мозок разом із довгастим і мостом забезпечує рефлекси пози, випрямні рефлекси. Пропоную вам поспостерігати за рефлексом, що підтримує рівновагу тіла. (Учитель запрошує учня прийняти позу Ромберга: одна стопа торкається носком до п’ятки іншої. Стопи перебувають на одній прямій. Руки складені в замок, лікті стулені, очі заплющені)
Учитель: Що ми спостерігаємо?
Учні:
Учитель: Рефлекторна реакція викликається будь-яким відхиленням, а кінцевий ефект досягається різними рухами.
Проміжний мозок (слайд 29) складається з таламуса (зорових бугрів), гіпоталамуса (підгорбової ділянки), та епіфіза (шишкоподібного тіла).
Учитель: Основна функція таламуса (слайд 30) – аналіз та розподіл інформації, проведення імпульсів від рецепторів органів чуття (за винятком нюхових) до кори великого мозку. У таламусі міститься центр больової чутливості.
Гіпоталамус (слайд 31) містить ядра, що регулюють вегетативні функції: серцевий ритм, кров'яний тиск, обмін речовин, терморегуляцію, діяльність ендокринних залоз, підтримують гомеостаз, формують чуття голоду та спраги.
Учитель: А зараз, діти, проведемо фізкультхвилинку для покращення мозкового кровопостачання та поліпшення мозкової діяльності. Прошу всіх встати із за парт та виконати вправи головою. Виконуємо рухи: «Вгору, вниз, праворуч, ліворуч, колові рухи…… Завмри!!!!». Зверніть увагу – ваші дії зупинились, одночасно заблокувалися рухи. Під дією імпульсів, що йдуть від проміжного мозку, м'язи протилежної дії одночасно скоротилися, фіксуючи нову позу. Отже, який рефлекс пов’язаний з проміжним мозком ?
Учні:
Мозочок (слайд 32) розташований позаду довгастого мозку, складається з двох півкуль, сполучених черв'яком. Поверхня мозочка вкрита сірою речовиною, в товщі півкуль міститься біла речовина, у якій є скупчення сірої речовини – ядра. Мозочок відіграє важливу роль у регулюванні рівноваги тіла, координації рухів і підтримуванні тонусу м'язів.
Дослід № 2 Простежте координацію роботи м'язів, яка здійснюється під контролем мозочка, під час виконання пальценосової мозочкової проби. Заплющіть очі, простягніть уперед руку, вказівним пальцем доторкніться до кінчика носа. Чи всі змогли це зробити? Цей рух виконується швидко, хоча в ньому приймає участь більше 30 м'язів. Послідовність м'язових скорочень запрограмована в мозочку. Він контролює порядок роботи нервових центрів спинного мозку, які контролюють м'язи.
Учитель: Висновки уроку (слайд 33)(21ст?) А зараз перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.(Індивідуальна робота з картками)

І завдання (тест)
(Кожна правильна відповідь – 0,5 б.)
  1. Маса головного мозку дорослої людини: а) менша 950 г; б) 950 – 1100 г; в) 1100 – 2000 г.
  2. Головний мозок людини складається з: а) стовбура та півкуль великого мозку; б) мозочка та півкуль великого мозку; в) стовбура, мозочка та півкуль великого мозку.
  3. Довгастий мозок є продовженням : а) середнього мозку; б) спинного мозку; в) проміжного мозку.
  4. Які відділи головного мозку утворюють стовбур : а) середній мозок; б) довгастий мозок; в) мозочок; г) проміжний мозок; д) міст.
  5. Вищим відділом больової чутливості є : а) гіпоталамус; б) таламус; в) епіфіз; г) міст.
  6. Орієнтувальний рефлекс пов'язаний з діяльністю : а) довгастого мозку; б) спинного мозку; в) проміжного мозку; г) середнього мозку.
Учитель: Увага на екран, перевірте та оцініть ваші відповіді. (слайд 34)
ІІ завдання (закінчити фрази)
(Кожна правильна відповідь – 0,5 б.)
  1. Від головного мозку відходять 12 пар………….
  2. Ядра та кора головного мозку складаються з………….
  3. Через увесь стовбур головного мозку проходить………….
  4. За зір, слух, м’язовий тонус відповідає………….
  5. Середній мозок складається з………….
  6. Гіпоталамус входить до складу………….
Учитель: Увага на екран, перевірте та оцініть ваші відповіді. (слайд 35)
ІІІ завдання
(розподіліть по відділах головного мозку перераховані функції)
(Кожна правильна відповідь – 1 б.)
А Довгастий мозок.
Б Міст.
В Середній мозок.
Г Проміжний мозок.
  1. Регуляція захисних рефлексів: чхання, кашель , блювання.
  2. Сприйняття та аналіз інформації, що надходить від органів чуття.
  3. Регуляція температури , спраги, голоду, насичення.
  4. Регуляція діяльності серцево-судинної, травної, дихальної систем організму.
  5. Підтримання скелетних м'язів у тонусі.
  6. Орієнтувальна діяльність.
  7. Проведення нервових імпульсів у висхідному та низхідному напрямках.
  8. Регуляція залоз внутрішньої секреції.
Учитель: Увага на екран, перевірте та оцініть ваші відповіді. (слайд 36) Підсумуйте отримані бали. Оцініть вашу роботу на уроці. Відкрийте щоденники, виставте оцінку за урок, запишіть домашнє завдання (слайд 37): опрацювати § 63, заповнити таблицю «Будова головного мозку» у друкованому зошиті на ст. 64, індивідуальне завдання: «Від чого буває головний біль?»
Учитель: А закінчити урок я хочу словами (слайд 38): «Мозок людини – найскладніший об’єкт Всесвіту, чим більше ми розуміємо, як він побудований, тим краще ми можемо про нього потурбуватися». Пам’ятаймо про це й турбуймося про власний мозок.

І завдання (тест)
(Кожна правильна відповідь – 0,5 б.)
  1. Маса головного мозку дорослої людини: а) менша 950 г; б) 950 – 1100 г; в) 1100 – 2000 г.
  2. Головний мозок людини складається з: а) стовбура та півкуль великого мозку; б) мозочка та півкуль великого мозку; в) стовбура, мозочка та півкуль великого мозку.
  3. Довгастий мозок є продовженням : а) середнього мозку; б) спинного мозку; в) проміжного мозку.
  4. Які відділи головного мозку утворюють стовбур : а) середній мозок; б) довгастий мозок; в) мозочок; г) проміжний мозок; д) міст.
  5. Вищим відділом больової чутливості є : а) гіпоталамус; б) таламус; в) епіфіз; г) міст.
  6. Орієнтувальний рефлекс пов'язаний з діяльністю : а) довгастого мозку; б) спинного мозку; в) проміжного мозку; г) середнього мозку.
ІІ завдання (закінчити фрази)
(Кожна правильна відповідь – 0,5 б.)
  1. Від головного мозку відходять 12 пар………….
  2. Ядра та кора головного мозку складаються з………….
  3. Через увесь стовбур головного мозку проходить………….
  4. За зір, слух, м’язовий тонус відповідає………….
  5. Середній мозок складається з………….
  6. Гіпоталамус входить до складу………….
ІІІ завдання
(розподіліть по відділах головного мозку перераховані функції)
(Кожна правильна відповідь – 1 б.)
А Довгастий мозок.
Б Міст.
В Середній мозок.
Г Проміжний мозок.
  1. Регуляція захисних рефлексів: чхання, кашель , блювання.
  2. Сприйняття та аналіз інформації, що надходить від органів чуття.
  3. Регуляція температури , спраги, голоду, насичення.
  4. Регуляція діяльності серцево-судинної, травної, дихальної систем організму.
  5. Підтримання скелетних м'язів у тонусі.
  6. Орієнтувальна діяльність.
  7. Проведення нервових імпульсів у висхідному та низхідному напрямках.
  8. Регуляція залоз внутрішньої секреції.

2 коментарі: