Цілі
заходу: розширити й
поглибити знання учнів про життя птахів,
розвивати вміння працювати з
науково-популярною літературою,
виховувати почуття любові до природи,
поваги до всього живого, допомогти
учням усвідомити свою моральну
відповідальність за долю тварин.
Хід
позакласного заходу
Вступне
слово.
Ведучий.
Здрастуйте, діти! Сьогодні ми з вами
присутні на святі, присвяченому птахам.
А чи знаєте ви птахів? Пропоную вам це
перевірити.
1.
Проведення вікторини "Чи
знаєш ти птахів"?
-
З прильотом яких птахів ми пов’язуємо початок весни?
-
Куди зникають із шпаківень шкарлупки розбитих птахами яєць?
-
Який птах робить у гнізді підстилку із риб’ячих кісточок?
-
Чому гнізда вівчариків малопомітні на гілках?
-
Пташенята якого птаха, що гніздиться у дуплі, шиплять як змії?
-
Чому ластівки літають в сонячну погоду високо, а у вологу – над самою землею?
-
З якими птахами восени та взимку спілкуються дятли?
-
Який найменший птах нашої місцевості?
-
Який птах не в’є гнізда та не висиджує пташенят? Користь чи шкоду він приносить? Чому?
-
Що птахам важче переносити взимку – холод чи голод?
-
Який птах літає швидше за інших?
-
Який птах найкрупніший за розміром?
-
Який птах найменший?
-
Яких пташенят батьки годують, а яких ні? Чому?
-
Які птахи живуть в нашій місцевості взимку?
-
У яких зимуючих птахів на голові є хохолок?
-
Які птахи на ніч закопуються в сніг?
-
Якого кольору ворон і ворона?
-
Чим відрізняється гніздо ворони від гнізда сороки?
-
У якого птаха пташенята народжуються взимку?
-
У яких птахів гніздо плаває?
-
У якого птаха пташенята виводяться протягом декількох днів і навіть тижнів, а не за один чи два дні?
-
Чи вірна приказка "глуха тетеря"?
-
У яких птахів самка крупніша за самця?
-
Чому навесні шпаки й галки сідають на коней, корів, овець?
2.
Розгадайте кросворд "Птахи
– наші друзі"
1
|
2
|
||||||||||
3
|
|||||||||||
4
|
5
|
||||||||||
6
|
|||||||||||
7
|
|||||||||||
8
|
По
вертикалі:
1.
Поширений осілий птах з ряду Горобині.
2.
Дрібний комахоїдний птах з довгими
крилами й виїмчастим хвостом.
4.
Осілий птах з ряду Горобині, має строкате
забарвлення та довгий хвіст.
5.
Російська назва крука.
По
горизонталі:
3.
Осілий птах з родини Воронові, з блакитною
плямою на крилах.
6.
Перелітний птах, що співає в повітрі.
7.
Перелітній птах з ряду Горобині, самець
якого чудово співає.
8.
Кочовий птах з родини Воронові. Забарвлення
чорне, блискуче. Дзьоб
біля
основи не має оперення.
Відповіді:
1. Горобець; 2. Ластівка; 3. Сойка; 4. Сорока;
5. Ворон;
6.
Жайворонок; 7. Соловей; 8. Грак.
3.
Проведення
біологічних ігор
-
"Хто швидше?" Написати якомога більше назв птахів за 2 хвилини. Перемагає той, хто більше напише.
-
"Аукціон". Ведучий називає ряд птахів і рахує до трьох. Доки він скаже "три", треба назвати представника ряду. Наприклад: Ряд Гусеподібні – огар, гага, гоголь, качка-крижень, лебідь-шипун, гуска сіра, шилохвіст…
-
"Знавці птахів". Подумайте та напишіть на кожну літеру назви птахів.
С
О К Л
сова
одуд крижень
лебідь
сорока
орел канюк
лунь
синиця
огар косар
лелека
сорокопуд
орлан-білдохвіст коровайка
лиска
-
Гра "Квочка та коршун"
Грає
12-16 дітей, які у вигляді колони стають
один за одним. "Квочка" веде за
собою колону курчат. Обирається "коршун",
який тримається неподалік від колони
з "курчатами", десь за 3-4 кроки.
Після сигналу"коршун" намагається
схопити "курча". Зробити це не легко
бо "квочка" повертається обличчям
до нападника, а "курчата" намагаються
швидко рухатися подалі від хижака. Гра
закінчується тоді, коли "коршуну"
вдастся схопити "курча". Якщо
протягом 2-3 хвилин він це зробити не
може, обираються нові "коршун" і
"квочка".
4.
Конкурс "Живі
барометри, сейсмографи"
За
поведінкою птахів можна вгадати погоду.
Поясніть:
-
Низько відлетають перелітні птахи - …..(коротка осінь)
-
Зозуля закуковала на голому дереві - …(до морозу)
Ворони:
-
Сидять на верхівках дерев, голосно каркають і чистяться взимку - ….(до морозу)
Кури:
-
Рано починають линяти - …(зима буде рання)
-
Машуть крилами й вертять хвостом взимку - …(на хуртовину), а влітку – (на дощ)
Ластівки:
-
Літають низько - ….. (до дощу й вітру);
-
Літають високо -..…(до вітру, гарної погоди);
-
Літають то вгорі,то внизу - …..(перед бурею);
Граки:
-
Рано прилетіли - …..(до теплої погоди);
Журавлі:
-
Летять високо - …..(зима ще далеко)
-
Рано прилетіли - …..(на ранню весну).
-
Пізно відлітають - …..(ще не скоро зима встановиться)
За
поведінкою птахів можна вгадати природні
катаклізми. Поясніть:
1902 рік
острів Мартиніка Карибське море птахи
починають "евакуюватися" з острова.
Перелітні птахи, що завжди робили привал
на озері поблизу міста Сен-П’єр,
цього разу, не затримуючись, пролетіли
мимо й кинулися на південь Африки. В
середині квітня майже всі пернаті з
оглушливим щебетанням залишили місто.
(Відповідь: дивна поведінка птахів
пояснюється початком вулканічної
діяльності сплячого 50 років вулкана
Мон-Пеле). Птахи вгадують також початок
землетрусу.
5. Конкурс
віршів, присвячений
птахам.
6. Конкурс
загадок "Чудо в
пір’ях».
1. Швидко
скрізь цей птах літає,
Безліч
мушок поїдає.
За
вікном гніздо будує,
Тільки
в нас він не зимує. (Ластівка)
2. Всі в
блакитнім піджаку,
В
червоній сорочці.
В нас
зимою по садку
Гуляють,
як гості. (Снігурі)
3. Бідовий
хлопчина
В
теплій сорочині
По
дворах стрибає,
Крихти
підбирає. (Горобець)
-
Ку – ку! Ку – ку! –
Кричу
на суку,
На
зріст маленька,
Свитка
сіренька. (Зозуля)
-
Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
-
У болоті плаче, а з болота не іде. (Кулик)
-
На стовбурі палац, а в палаці співак. (Шпак в шпаківні)
-
Є в селі годинник, кращий в світі будильник, ходить без заводу, пташиного він роду. (Півень)
-
Сам вечірньої години
Заховався
в кущ калини
Та
в сопілку голосну
Грає
пісню чарівну. (Соловейко)
-
Відгадайте, діти, хто
Має
дзьобик-долото?
Ним
комах з кори виймає,
Про
здоров’я
лісу дбає. (Дятел)
-
Пташка невеличка
Має
дві сестрички.
Одна
– селянка,
Друга
– городянка. (Ластівки)
-
Мешкає у лісі,
Вушки
– як у рисі.
Має
голос дивний,
Кричить,
як розбійник.
Людей
лякає,
А сам
їх оминає. (Філін)
-
Він вдягнувся, мов артист –
Білі
груди, чорний хвіст.
Довгоногий,
довгоносий,
Жаб з
болота діткам носить.
На
даху гніздо будує,
Нащ
народ його шанує. (Лелека)
-
Невеличка, сніжно-біла,
Що її в
небесну шир
Люди
радісно пускають
Сповістити
всіх про мир.
Кожний
з нас цю пташку знає,
Її назву
відгадає. (Голуб)
-
Ни дровосек, ни плотник, а первый в лесу работник. (Дятел)
-
Чёрный, проворный, кричит "крак!", всем червям враг. (Грач)
-
Она черна. Она шумна.
Стоит
– галдит, летит – галдит:
"Гал
– гал, гал – гал!"
Кто
угадал? (Галка)
-
Клюв широкий с тонкой
Снизу
перепонкой.
Клюв –
великан.
Кто это?
(Пеликан)
-
На скале он строит дом,
Разве
жить не страшно в нём?
Хоть
кругом и красота,
Но какая
высота!
Нет,
хозяин не боится
Со скалы
крутой скатиться:
Два
могучие крыла
У
хозяина…… (орла)
-
Это старый наш знакомый,
Он живёт
на крыше дома.
Длинноногий,
длинноносый,
Длинношеий,
безголосый.
Он летает
на охоту
За
лягушками к болоту. (Аист)
-
Длинным клювом тонким
Схватит
лягушонка.
Капнет
с клюва капля,
Кто же
это?.... (Цапля)
-
Вертится, стрекочет,
Целый
день хлопочет.
Непоседа
пёстрая –
Птица
длиннохвостая. (Сорока)
-
Красногрудый, чернокрылый
Любит
зёрнышки клевать.
С первым
снегом на рябине
Он
появится опять. (Снегирь)
-
В лесу под щебет звон и свист
Стучит
лесной телеграфист:
"Здорово,
дрозд-приятель!"
И ставит
подпись….. (дятел)
-
Круглоглазый, рыжеперый,
Нападает
без разбора:
Грызунов
он истребляет,
Рябчиков
в лесу хватает,
Куропаток
на лугу.
Только
ночью он летает
И кричит
"угу", "угу". (Филин)
-
Кто на дереве до ночи,
Все
стучит, как молоточек?
И хотя
весь день долбит он,
Ничего
не мастерит он,
Занялся
полезным делом –
Лечит
дерево умело. (Дятел)
-
Конкурс " Відгадування птахів за малюнком".
-
Конкурс "Майстер-клас" на найкращі вироби зроблені своїми руками (шпаківню, синичник, годівничку) з подальшим їх розвішуванням на деревах.
Підбиття
підсумків, нагородження переможців,
щира подяка всім учасникам.
Немає коментарів:
Дописати коментар