четвер, 10 березня 2016 р.

Розробка уроку біології в 9 класі з теми "Вітаміни. Їх значення."

Мета: сформувати поняття про вітаміни, встановити біологічну роль вітамінів, їх джерела; ознайомити учнів з проявами гіпо- та авітамінозів, дати практичні поради щодо збереження вітамінів у їжі; розвивати вміння учнів працювати з додатковою літературою, навички розумової діяльності, уміння аналізувати, аргументувати, узагальнювати; виховувати природну потребу дбайливого ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: таблиця «Вітаміни», проекти, підготовлені творчими групами, таблиці «Потреби органів людини у вітамінах», «Вітаміни з грядки».
Хід уроку
Методичні рекомендації
Клас ділиться на чотири команди: «Теоретики», «Дослідники водорозчинних вітамінів», «Дослідники жиророзчинних вітамінів», «Лікарі-діагностики». Учням заздалегідь дається завдання: «Теоретикам» - підготувати доповіді про історію відкриття вітамінів, командам «Дослідники водорозчинних вітамінів» та «Дослідники жиророзчинних вітамінів» - підготувати інформацію про вітаміни, їх назву, джерела знаходження, функції; «Лікарям-діагностикам» - підготувати повідомлення про ознаки гіпо- та авітамінозу.
І. Цілепокладання. Орієнтація
Учитель: Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви виконували індивідуальні групові завдання, а тому я пропоную вам провести урок у вигляді наукової скарбнички, у яку ми будемо складати знання здобуті вами заздалегідь. Чи пристаєте ви на таку пропозицію? Добре, а для початку пропоную розв’язати невеличку проблему.

Інсценізація проблемної ситуації
Кіт Матроскін:
А я всё чаще замечаю,
Что меня как будто кто-то подменил
Молоко не получаю,
Хвост облез почти, а ведь пушистым был.
Що це ми все без молока, та без молока сидимо? Так і померти можна!
Учитель: Чи не занадто перебільшує проблему кіт Матроскін? (Можливі відповіді: трохи, якщо у нього тільки випадає шерсть; мабуть перебільшує, хоч для кота і справді дуже важливо вживати молоко; ні адже можна померти, якщо їжа не містить вітамінів)
А яких саме? (Учні пробують самостійно з’ясувати й опиняються в проблемній ситуації) Ось тому темою нашого уроку і є «Вітаміни та їх значення».
Як ви вважаєте, які основні питання ми повинні розглянути на цьому уроці? Пропоную подивитися на питання, які ми маємо розглянути на уроці.
Що, на вашу думку, не стосується нашої теми (наслідки перелому кісток). Яку ви пропонуєте логічну послідовність етапів уроку?
План уроку, запропонований учителем:
2. ● Водо- та жиророзчинні вітаміни.
5. ● Прояви гіпо- та авітамінозів.
3. ● Джерела знаходження вітамінів.
4. ● Біологічна роль вітамінів.
7 ● Наслідки перелому кісток.
1. ● Історія відкриття вітамінів.
6. ● Правила збереження вітамінів у їжі.
Серед найбільших досягнень XX століття є відкриття вітамінів, цих таємничих речовин, з якими зараз знайома кожна дитина, група «Теоретиків», приготувала доповіді про історію відкриття вітамінів. Слово їм. (повідомлення учнів)
Учитель: Давайте запишемо в зошитах на ст. 96 визначення терміну «вітаміни».
Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи, неодмінні учасники обміну речовин.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1) Загальні відомості про вітаміни (повідомлення вчителя)
Завдання на перспективу: з’ясувати до складу яких речовин входять вітаміни, для чого вони потрібні, умови їх зберігання.
Вітаміни входять до складу ферментів, деякі – необхідні для утворення гормонів. Добова потреба вимірюється в мг, мкг. Джерелом вітамінів є рослинна та тваринна їжа. Вітаміни групи В, К, Н синтезуються бактеріальною флорою кишечника, вітамін D утворюється в шкірі людини під дією ультрафіолетових променів. Вітаміни можуть руйнуватися під дією високих температур, світла (С, В2, В6, А, К, Е), кислого та лужного середовищ (С, В1, В2, К), при довгому зберіганні, при контакті з повітрям, якщо їжу готувати у мідному або алюмінієвому посуді.
2) Поняття про гіпо- та авітаміноз
Які хвороби пов’язані з вітамінами? У якому випадку говорять про проблеми з наявністю вітамінів? (Коли їх більше, або менше) Щоб з’ясувати назви цих хвороб, допоможуть знання з мови, зокрема словотвору.
А
(відсутність)
Гіпо в і т а м і н о з
(нестача)
Гіпер
(надлишок)
Створення проблемної ситуації
Коли можуть виникати гіпо- та авітамінози?
  • При порушенні процесів всмоктування вітамінів у кров, при захворюваннях кишечнику.
  • При вагітності, лактації (порушуються механізми, що лежать в основі дії вітамінів на клітину).
  • При великих фізичних навантаженнях.
  • При деяких інфекційних хворобах.
  • При обмеженому споживанні рослинної їжі (особливо навесні).
  • При нестачі або відсутності вітамінів у їжі.
  • При вживанні одноманітної їжі.
  • При обмеженому споживанні жирів.
  • При палінні та зловживанні алкоголю.
  • Вплив радіації.
3) Кількість відомих вітамінів, їх умовні назви (повідомлення)
Учитель: На сьогодні відомо близько 50 вітамінів. Їх поділяють на 2 групи: водорозчинні вітаміни (В, С, РР, Н) та жиророзчинні (А, D, Е, К, F). З ними нас познайомлять учні, що готували про них інформацію, а завдання для класу – робити записи у табл. на ст. 97.

п/п
Назва вітамінів
Основні джерела
Функції
Гіпо – та авітамінози
Водорозчинні вітаміни
1
В1(тіамін)
2-3 мг
Дріжджі, чорний хліб, молоко, яєчні жовтки, печінка, го-рох, квасоля
Участь у обміні біл-ків, жирів, вуглево-дів, у нормалізації шлункової секреції, у синтезі ацетилхо-ліну, стимулює ро-боту мозку
Захворювання бері-бері, за якого пору-шується хода, втра-чається апетит, нас-тає втомлюваність, дратівливість, пору-шується діяльність нервової системи, послаблюється пе-ристальтика, розви-вається серцево-судинна слабкість, атрофія м’язів, пара-ліч
2
В2 (рибофлавін)
2-4 мг
Риба, печінка, моло-ко, гречана крупа, зелений горошок, картопля, сир, м'ясо
Необхідний для син-тезу ферментів, участь у процесах росту, запобігає втомленню очей
Порушення діяль-ності нервової сис-теми, головний біль, слабкість серцевого та скелетних м’язів, зниження апетиту, схуднення, пошкодження слизових оболонок рота, випадіння волосся
3
В6 (піридоксин)
2-4 мг
Зерна пшениці, м'ясо, молоко, сир, персики, кукурудза, груші, виноград, шпинат
Участь у обміні білків шкіри, впли-ває на функцію нер-вової системи, на роботу вестибуляр-ного апарату

Захворювання шкіри – дерматит, м’язова слабкість, судороги, порушення ЦНС – подразливість, сон-ливість, депресія, анемія
4
В15 (пангамова кислота)
200-300 мг
Насіння рослин, сві-жі фрукти та овочі, пивні дріжджі

Посилює поглинан-ня клітинами кисню, попереджує ожирін-ня печінки, стиму-лює діяльність гіпо-фізу, наднирникових залоз

Порушення серцево-судинної діяльності - анемія
5
С
(аскорбінова кислота)
75-100 мг
Чорна та червона смородина, лимон, шипшина, солодкий перець, цитрусові, хміль, селера, яблука
Необхідний для син-тезу білків, утворен-ня органічної речо-вини кісток, підви-щує імунітет, норма-лізує рівень холесте-рину в крові

Авітаміноз призво-дить до цинги, яка супроводжується кровотечею ясен, зниженням опір-ності організму ін-фекціям, анемією, випаданням зубів, серцевою недостат-ністю, крововили-вами

Жиророзчинні вітаміни

6

А
(ретинол)
1 мг
Риб’яча ікра, яєчні жовтки, молоко, масло, морква, чер-воний перець, гар-буз, горобина
Впливає на ріст і розвиток організму, утворення глікогену в печінці, покращує зір, допомагає боро-тися з інфекціями, грипом

Затримується ріст і розвиток організму, знижується опірність, порушується зір, ви-никає «куряча сліпо-та» (у сутінках слаб-не зір)
7
D
(кальциферол)
25 мкг
Риб’ячий жир, яєчні жовтки, риба, моло-ко, масло
Регулює обмін кальцію та фосфору, необхідний для зсідання крові, впливає на функціональний стан щитовидної за-лози, забезпечує ро-боту серця
Рахіт – нестача каль-цію в кістках: у дітей криві ноги, непропорційно велика голова, затримується поява перших зубів; у дорослих – м’язова слабкість, остеопороз – порушення структури кісток
8
К
(філохінон)
15-30 мг
Синтезується киш-ковими мікроорга-нізмами
Впливає на зсідання крові, підвищує міцність стінок крово-носних судин, сти-мулює функцію пе-чінки
Порушення зсідання крові, сильні крово-течі, недокрів’я
9
Е
(токоферол)
10-15 мг
Рослинні олії, куку-рудза, петрушка, арахіс, мигдаль, яй-ця, печінка
Впливає на репро-дуктивну систему, стимулюють актив-ність гормонів гіпо-фізу
Спричиняє безплід-ність, розсмоктуван-ня ембріонів, затримку росту, сухість шкіри, руйнування еритроцитів

Релаксація
Закрийте очі. Послухайте мене уважно. Я розумію, що зараз ви швидко втомлюєтесь, це природно, адже на дворі весна, дається взнаки авітаміноз. А ви уявіть собі, що зараз червень, теплий, жагучий. Достигли полуниці. Подумки присядьте, простягніть руку, зірвіть ягідку, скуштуйте. Смачного. Відчуваєте, як життєдайна енергія, разом з вітаміном С, наповнює ваш організм? Солодко! А тепер відкрийте очі, продовжуємо працювати.

ІІІ. Рефлексія

Бесіда, розповідь:
  • Чи можна назвати вітаміни джерелом енергії та матеріалу для біосинтезу? (Ні)
  • Для чого ж вони потрібні? (Вони у мікроскопічних кількостях вбудовуються в молекули ферментів – речовин, що регулюють швидкість та напрямок біохімічних процесів в організмі. Немає вітаміну – і молекула ферменту не працює, а біохімічні процеси зупиняються).
  • Що треба враховувати при вживанні вітамінів? (Вік, стан здоров’я, професію людини).
А зараз я пропоную вам гру – вікторину на закріплення матеріалу. Дайте відповіді на запитання:
  1. Спеціальним сенатським указом 1774 р. приписувалось видавати матросам особливе вино, «настоюючи його на соснових чи ялинових шишках або хмелі по чарці у лютому, березні, квітні». Поясніть важливість цього указу.
  2. Є в Лондоні район Іст-енд, який пов'язаний з історією однієї хвороби, яка так і звалася – «англійською». Страждали від неї передусім діти, яких Джек Лондон порівнював з жабенятами. Та й справді, у неприродно великих головах, тонких викривлених ногах, здутих животах, зморщених, немов у дідусів, личках, було щось жаб’яче… Що це за хвороба? Чому вона називалась «англійською»?
  3. Хвороба підкралась непомітно. Спочатку в тілі відчувалась млявість, погіршилась пам'ять, зник інтерес до життя. Згодом з’явились болючі виразки в роті, різкі болі проймали корчами живіт. Шкіра на обличчі, руках, ногах зробилася шорсткою, червонувато-сірою, лущилась і розтріскувалась… Що це за хвороба? В чому її причина?
  4. Як ви гадаєте, які авітамінози зустрічалися у первісних людей, у стародавніх мешканців Єгипту, у ескімосів?
  5. Який вітамін називають «сонячним»?
  6. Чому безжирова дієта часто призводить до авітамінозів? До яких?
  7. Який вітамін треба вживати шоферам, снайперам?
  8. Яких вітамінів не вистачало в їжі людини, якщо у неї спостерігається розлад діяльності нервової системи, судомні скорочення м’язів, параліч кінцівок?
IV. Етап само- та взаємооцінювання
Учитель: На ваших столах є лист, де ви можете поставити оцінку собі та оцінити роботу кожного в групі. Третьою буде проставлена оцінка вчителя. Середній бал і буде оцінкою за урок.
V. Підведення підсумків
Фронтальна бесіда:
  • Діти! Погляньте ще раз на план нашого уроку. Чи реалізували ми його?
  • Чи отримали ви нову інформацію на цьому уроці? (Ось таку інформацію ви на сьогодні приготували. Сюди ми ще додамо кросворди, ребуси тощо. Оце і є наш спільний проект)
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Хто з учнів, на ваш погляд, заслуговує на особливу подяку?
VІ. Домашнє завдання § 50, підготувати творчі завдання: кросворди, чайнворди, тести, ребуси з теми «Вітаміни та їх значення».


Немає коментарів:

Дописати коментар