четвер, 10 березня 2016 р.

Підсумковий урок з теми «Царство Гриби»


Підсумковий урок з теми «Царство Гриби»
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань про характерні риси будови та процесів життєдіяльності грибів, їхню різноманітність, роль у природі та житті людини; попередити отруєння грибами; сприяти вихованню любові до природи.
Обладнання: саморобні картинки грибів, кросворд «Царство Гриби», муляжі грибів, природний матеріал.
Методичні рекомендації:
Урок проводиться у формі КВК. Перед початком уроку учні класу розпо-діляються на декілька команд, обирається журі, ведучий. Кожна команда заздалегідь готується до конкурсів: обирає собі назву, створює рекламу, підбирає запитання для команд-суперниць.
  1. Цілепокладання.
Сьогодні на уроці нам необхідно узагальнити й систематизувати набуті знання. Ще на початку вивчення теми ми домовилися провести цей урок у вигляді КВК. Чи пристаєте ви на це сьогодні? Добре. Тож проведемо з Вами грибний КВК. А почнемо з першого конкурсупривітання команд. Завдання кожної команди – показати нам своє обличчя, оголосити назву команди, розповісти про себе. Усім бажаю успіху, а почнемо з команди ….
Зразок виступу однієї з команд:
Ми лисички,
В нас чудові смакові скарбнички,
Ми веселі, дружні, бойові, завзяті,
Хоч ми і лисички та не хитруваті.
(далі триває представлення інших команд)
Учитель: Другий конкурсреклама. Для того, щоб створити рекламу, треба досконало вивчити свій гриб, прочитати багато додаткової літератури про нього, підійти творчо до виконання цього завдання, виявити свої акторські здібності. Давайте послухаємо, чому кожна команда обрала собі назву саме цього гриба?
Наприклад, реклама лисичок:
Ми лисички – жовті личка, ростом зовсім невеличкі,
Не червиві, дуже чисті, не ховаємося в листі,
Супер ми поживні, а на смак ми дивні.
Хто на слід наш потрапляє, повен кошик назбирає.
Варто спробувати раз і полюбиш дуже нас.
Учитель: Ну, тепер все стало зрозуміло. Дуже цікаві гастрономічні смаки кожної команди. Проведемо третій конкурсрозминку під гаслом «Ти мені, а я тобі» (пропонується по 2 запитання до кожної команди, приготовлені учнями).
За зразок можна навести такі запитання:
  1. Який гриб з антисептичними властивостями називають порхівкою і чому? (Відповідь: дощовик, тому що будучи недозрілим, він заповнений білим м’якушем, а під час достигання плодове тіло гриба стає темним, вміст стає пухким, перетворюється на велику кількість спор, оболонка лускається і 7-8 млрд. спор викидаються в повітря у вигляді клубів диму).
  2. Яка користь від гриба «ріжки» жита? (Відповідь: використовується в медицині як кровозупиняючий та протипухлинний засіб).
  3. Які гриби називають чорнильними і чому? (Відповідь: гриби-гнойовики, з яких виготовляли чорнила, якими підписували документи особливої важливості, тому що грибні спори при висиханні утворювали на папері певний малюнок).
  4. Чому тривалий час не вдавалося проростити насіння орхідей в оранжереях? (Відповідь: зародок насіння орхідеї починає рости лише тоді, коли в його тканинах з’являються міцелії певних грибів).
  5. Чи існують гриби – хижаки? (Відповідь: так, існують. Це гриби, які за допо-могою спеціальних кілець на гіфах захоплюють ґрунтових черв’яків і пере-травлюють їх).
  6. Яка друга назва гриба «дама під вуаллю» і яке значення вуалі? (Відповідь: вонючий ріжок або диктіофора, вуаль потрібна для приваблювання комах).
Учитель: для четвертого конкурсу мені потрібен один учень з кожної команди, який уміє гарно малювати та непогано знає біологію.
Завдання: намалювати на дошці пеніцил (для учня І команди), пекарські та винні дріжджі (для учня ІІ команди), «ріжки» жита (для учня ІІІ команди).
А поки наші художники працюють, пропоную провести п’ятий конкурсвікторину «граючи - пізнаємо» (ведучий задає по черзі командам запитання. Усім, хто правильно відповідає, вручає по жетону. Журі підраховує кількість правильних відповідей).
Запитання грибної вікторини:
  1. Які гриби називають променяками? (Зморшки, бо їх збирають у квітні, травні, особливо після перших теплих дощів)
  2. Якими грибами годують с/г тварин і чому? (Дріжджами, бо з них отримують вітаміни)
  3. Де вперше виник напій, схожий на сучасне пиво, а також спосіб приготу-вання хліба із кислого дріжджового тіста? (У Єгипті, у 2 тисячоріччі до н.е.)
  4. Які гриби виробляють паливо, яким можна замінити бензин? (Дріжджі – спирт)
  5. Які гриби використовувалися як запалюючий засіб до винаходу сірників? (Трутові гриби, які швидко спалахують та довго тліють)
  6. Який гриб занесений у Червону Книгу? (Гриб – баран)
  7. Плодові тіла яких грибів ніколи не бувають червивими? (Лисичок)
  8. Які гриби розводять у «неволі»? (Вішанки, печериці)
  9. Звідки походить назва гриба – мухомор? (Настій цього гриба використовується для знищення мух)
  10. Який гриб нагадує мармелад? (Дрижалковик, так названий за своє желепо-дібне плодове тіло, яке дрижить від дотику й має різноманітний колір)
  11. У 1095 р. Папа Римський Уран ІІ заснував Орден Святого Антонія, до завдань якого входило лікування людей, які страждали на «злі корчі». У чому причина цієї хвороби? (Виникає у людей, що вживають в їжу зерно, заражене грибом-паразитом – «ріжки» жита)
  12. Які сироїжки треба збирати й у чому їх недолік? (Недолік – дуже крихка м’якоть, тому складати їх у кошик треба дуже обережно, а збирати краще сироїжки з жовтими, зеленими і синіми шапками)
Учитель: подивимося, як впоралися із завданням наші художники. Журі оцінює знання учнями грибів та художню майстерність школярів.
Для проведення шостого конкурсу потрібні спритні, кмітливі діти, які візьмуть участь у грі – «Полювання за грибами». Умови гри: подивіться навколо, у нашому класі виросли гриби. І де тільки їх не побачиш, і яких тут тільки немає! Але збирати треба тільки їстівні. На пошуки грибів дається 1хв. Хто з представників кожної команди більше назбирає, той і виграв у цьому конкурсі. (Діти беруть участь у конкурсі, а журі підраховує бали кожної команди)
Сьомий конкурс для команд – кросворд. Яка з команд розгадає кросворд правильно та швидше за інших, та й отримає перемогу в цьому конкурсі.


1
ц









2

а









3

р










4
с








5


т










6
в










7
о






















8
г









9

р









10

и










11
б









12

и






















  1. Під якою назвою об’єднують гриби пеніцил, аспергил, мукор? (Цвілеві)
  2. Гриб, який використовують для лікування кишково-шлункових захворю-вань і навіть раку. (Чага)
  3. Мікроскопічні гриби, які живуть на цукристих субстратах і розмножуються брунькуванням. (Дріжджі)
  4. Знизу шапки гриба є особливий шар, де розвиваються … (спори)
  5. Яка речовина, властива тваринним організмам, входить до складу оболонки клітини грибів та посилює її міцність? (Хітин)
  6. Лишайники – це симбіоз гриба та … (водорості)
  7. Ці гриби належать до однієї родини, але види можуть бути як їстівними, так і отруйними. (Опеньки)
  8. Нитки, з яких утворена грибниця. (Гіфи)
  9. Як називається вегетативне тіло гриба, утворене гіфами? (Грибниця)
  10. Який гриб носить назву хитрої тварини? (Лисичка)
  11. Найвідоміший їстівний гриб. (Білий)
  12. Взаємовигідне співжиття організмів. (Симбіоз)
Восьмий конкурсзагадки на грибну тематику.
  1. Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай
Мене побачиш – обминай. (Мухомор)
  1. Этот крепкий Кабальеро
Носит белое сомбреро,
Он под хвоей и листвой
Скрыт от взора с головой
Но когда в азарт войдешь –
Целый выводок найдешь! (Груздь)
  1. Не тигрёнок, не лисёнок,
Кругл, пластиночками тонок,
С головы до самых ног
Ярко-рыжий паренёк. (Рыжик)
  1. Меня увидишь ты весной
У пня, на вырубке лесной.
Я сморщен, будто старичок.
Недаром имя мне - …(Сморчок)
  1. Ловко спрятаться умеет,
Там, где лес с березняком,
При засушке он чернеет,
Хоть и бел его излом. (Подберёзовик)
  1. Меж осиновых ветвей
Красной шапочкой своей,
Словно ягодка горит,
Будто – «Вот я!» – говорит.
И хоть яркий вид имеет,
Срежь – мгновенно посинеет. (Подосиновик)
  1. Он на толстой ножке белой
В яркой шляпке загорелой.
Кто в лесу его найдет,
Тот от радости поёт. (Белый)
  1. Этот гриб смертельно страшен
И не менее опасен.
Бледен, чуть зеленоват
И таит сильнейший яд. (Бледная поганка)
  1. Он меж зелени желтеет,
Имя «хитрое» имеет.
Хоть и не кусается,
Странно называется. (Лисичка)
10) За семьёй семья в сосёнках,
Малышата в клейких
плёнках.
Сжались в жёлтые комочки,
Словно маленькие кочки.
(Маслята)
11) То светлы, то темноваты,
Краешек короночкой.
Розоваты, чуть мохнаты,
Шапочки вороночкой.
Розовая маковка
Вмята у верхушки
В жажде, муха-лакомка,
Пей из этой кружки!
В ней вода живая –
Капля дождевая. (Волнушки)
12) Маскируется под мох,
Снизу жёлт и скромен,
Этот гриб не так уж плох
С синью на изломе.
(Моховик)
Дев’ятий конкурс – прикмети на грибну тематику.
  • З'явились опеньки – літо закінчилося.
  • Якщо грибів восени мало – зима буде сніжною і суворою.
  • Пізні гриби – пізній сніг.
  • Дощ іде – гриби будуть
Десятий конкурс – кулінарний.
Гриби – це цінний продукт харчування, багатий на білки (3,2 %), вітаміни, вуглеводи (3,7%), мінеральні солі (0,8%), жири (0,5%), мікроелементи. Кухарю, не менш ніж грибнику, необхідно бути компетентним й відбирати тільки якісні гриби, звертати увагу на той факт, що існують гриби-близнюки, одні з них – їстівні, а інші – отруйні. Отож чекаємо від наших команд рецептів смачних грибних страв.
(Пропозиції грибних кулінарних страв від команд)
Підсумок уроку. Учитель коментує хід гри, характеризує рівень навчальних досягнень учнів, підбиває підсумки гри, виставляє оцінки за урок.

Немає коментарів:

Дописати коментар